Nieuws

Acht scholen ontvangen een Innovatievonk

Het is inmiddels het derde jaar op rij dat onze 52 scholen een Innovatievonk aan kunnen vragen. Met deze Innovatievonk ontvangt de school extra budget en begeleiding om met een idee om het onderwijs te verbeteren of vernieuwen aan de slag te gaan. Dit jaar vroegen 8 scholen een Innovatievonk aan. Op woensdagmiddag 29 maart was voor hen hét moment om hun ideeën voor een jury en publiek te pitchen.

Er kwamen uiteenlopende ideeën en plannen voorbij: buitenlokalen, doe-labs, verbinding met vakleerkrachten, spreken en luisteren met nieuwkomers… Maar vooral de passie, het lef en de liefde voor het onderwijs.

Jury

De jury, bestaande uit; Sirvan Kopar-Koyuncu – directeur OBS Archipel, Erna de Moedt – directeur OBS de Tweemaster, Jeanet Vredeveld – Intern begeleider OBS Dr. Willem Drees, Theo Kosterink – bovenschools directeur en Willemijn Maas – zakelijk directeur van het Nederlands Danstheater hadden de aanvragen op voorhand bestudeerd. Ook drie leerlingen uit groep 5/6 van OBS de Tweemaster waren als jury betrokken. Tijdens de middag was er de mogelijkheid verduidelijkingsvragen stellen, waarbij de feedback uit de zaal heel waardevol was. Uiteindelijk zijn alle 8 Innovatievonken toegekend!

Ervaringsdeskundigen uit groep 5/6

Verder brachten de leerlingen van OBS de Tweemaster en inmiddels ervaringsdeskundigen door de Innovatievonk aanvraag van hun school afgelopen jaar een mini tentoonstelling mee van hun 3D geprinte werkstukken. Zij konden de gasten ook alles vertellen over de podcastapparatuur die Tjeerd van den Elsen (leerkracht van het jaar 2017 en audiospecialist) meebracht om uit te proberen tijdens de pauze. Deze leerlingen zijn dus echt een levend voorbeeld van wat een Innovatievonk teweeg kan brengen.

Een korte sfeerimpressie van de dag zie je in onderstaande video:

De 8 Innovatievonk scholen

De volgende acht scholen starten met hun Innovatievonk;
OBS De Notenkraker, De La Reyschool en de Catharina Amaliaschool gingen naar huis met een Medium Vonk (8.000 euro) voor werken met eigentijdse communicatiemiddelen, een start met STEAM concepten en Spreken en Luisteren met de methode ‘Alles in 1’.

OBS De Notenkraker – Communiceren met eigentijdse middelen

In de bovenbouw wordt er al veel gedaan met nieuwe media en scenarioschrijven. De school wil een volgende stap zetten door goede microfoons aan te schaffen en kennis uit te bouwen. Ze willen dit inzetten voor burgerschapsprojecten en praktische opdrachten, waarbij taal een centrale rol speelt.

OBS De la Rey – STEAM Start

Op De la Rey willen ze het STEAM-onderwijs een boost geven.
Ze willen een ‘Makerspace’ (ruimte) creëren met als basis drie concepten; bouwen, bewegen/mechanica & elektriciteit.
Leerlijnen die geschikt zijn in de school voor groep 1 t/m 8.

OBS Prinses Catharina Amalia – Spreken & luisteren met ‘Alles in 1’

Op de Prinses Catharina Amaliaschool maken ze gebruik van de methode ‘Alles in 1’. Deze methode biedt een rijke bron aan filosofie, interviewen, debatteren, meningsvorming, verhalen, gedichten en hoorspelen. Daar willen zij ‘Spreken en Luisteren’ in integreren met podcasts. Na een succesvolle pilot willen zij audio meer in de school gaan inzetten voor taalontwikkeling.

Een Grote Vonk (20.000 euro) gaat naar de Gelderlandschool, de Inspecteur de Vriesschool, De Haagse Beek en de Leeuwerikhoeve voor een mediatheek, een ontdekplein, een doe-lab en een groen buitenlokaal.

OBS Gelderlandschool – Mediatheek

De Gelderlandschool werkt met Ontwikkelgericht Onderwijs, dat is heel thematisch. Om hun onderwijs te verrijken willen zij een nieuwe bieb inrichten, een plek waar naast boeken ook multimedia, VR-brillen en podcast-apparatuur te vinden is. Een combinatie van bieb en mediatheek, om de leerlingen nog meer praktisch te laten ervaren. Zo kunnen zij op bredere wijze hun taal ontwikkelen (80% van de leerlingen is korter dan 4 jaar in Nederland) en de wereld verder verkennen.

SO Inspecteur De Vries – Ontdekplein

Op de Inspecteur de Vries zitten zeer moeilijke lerende kinderen. Er is veel 1 op 1 aandacht. De school wil centraal een ontdekplein inrichten in de school met bestaande en aanvullende materialen passend bij deze speciale doelgroep kinderen. De school wil zich ontwikkelen om deze materialen zo goed mogelijk in te zetten en nog meer aan te sluiten bij de leerlingen. De leerkrachten willen elkaar daarin opleiden, ieder in zijn eigen expertise, en de ruimte goed inrichten.

SBO De Haagse Beek – Doe-lab voor talentontwikkeling

Voortbordurend op de succesvolle Lego leerlijn van deze school willen zij op die weg doorgaan met talentontwikkeling. Hiervoor willen zij een multifunctionele ruimte inrichten waar de leerlingen met hun talenten aan de slag kunnen, zoals ook koken, handarbeid en meer.

OBS De Leeuwerikhoeve – Groen buitenlokaal

De Leeuwerikhoeve wil een groene buitenruimte inrichten die uitdaagt tot onderzoek, bewegen, thematisch werken, natuureducatie, burgerschapslessen en het waarderen van de natuur. Er is inmiddels al contact met een architect en de eerste tekeningen zijn gemaakt.

OBS P.C. Hooft – Verbinden met vakleerkrachten

De helft van een Mega Vonk  (30.000 euro) gaat naar de P.C. Hooftschool voor hun plan rond verbinding met vakleerkrachten.
De P.C. Hooftschool wil de jarenlange samenwerking met vakleerkrachten verder intensiveren en professionaliseren op pedagogisch en didactisch vlak. De lessen bij deze vakken dienen ook als middel om de taal, reken en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen op een andere manier te versterken.

Een bijdrage aan rijker onderwijs

Wij feliciteren deze scholen van harte met hun Vonk! Alle Innovatievonken zijn op hun eigen wijze een bijdrage aan rijk onderwijs.
Eind 2023 kunnen onze scholen opnieuw een Innovatievonk aanvragen. En, een innovatie hoeft niet groot te zijn, je hebt maar een vonkje nodig om vuur te maken!

De Haagse Scholen maakt gebruik van cookies om de bezoekers van onze website de best mogelijke ervaring te bieden en voor het analyseren van bezoekersgedrag waarmee we onze website kunnen verbeteren.