Het Startpunt International is sinds 2020 IB-PYP World School (IB-PYP staat voor International Baccalaureate-Primary Years Programme). Een IB-school kijkt naar de ontwikkeling van het hele kind en naar wat voor mensen de wereld nodig heeft. Daarom streeft het IB ernaar om zorgzame en goed geïnformeerde jonge mensen op te leiden die willen en kunnen bijdragen aan een betere en meer vreedzame wereld door culturele verschillen te overbruggen door begrip en respect. Een andere manier van onderwijs, die ook om een andere invulling van het schoolgebouw vraagt.
Onderzoekend leren
Bij Startpunt International wordt onder andere gewerkt op een onderzoekende manier; die kinderen motiveert en zelf de baas maakt over wat en hoe ze leren. Omdat kinderen zelf (en samen) informatie leren vinden en opzoeken, worden zij expert op dat gebied van wat ze leren. De leerkracht helpt in het begin wel bij het vinden van bronnen, maar hoe meer ervaring je opdoet, hoe beter hoe je informatie kan vinden die je helpt bij je onderzoek.
Om dit type onderwijs in school goed vorm te geven, was hun allergrootste wens een mooi leerplein. In 2021 vroegen zij hiervoor een innovatievonk aan bij De Haagse Scholen.
Hun onderzoeksvraag; ‘Hoe realiseren wij een leerplein voor kinderen, leerkrachten en ouders?’ Hoe de school dit heeft aangepakt, zie je in dit filmpje:
Over de Innovatievonk van De Haagse Scholen
Om onze onderwijsprofessionals te stimuleren om met vernieuwing en innovatie aan de slag te gaan en zichzelf te blijven ontwikkelen, organiseert De Haagse Scholen sinds 2021 de ‘Innovatievonk’. Leerlingen, leerkrachten, schoolteams, iedereen binnen De Haagse Scholen kan een innovatievonk aanvragen. De innovatievonk is in eerste instantie een budget om met de innovatie aan de slag te gaan, maar er is ook ondersteuning, een netwerk van collega’s die ook bezig zijn met onderwijsvernieuwing en een platform om zo anderen te inspireren.
Zo leren en innoveren wij met elkaar om het onderwijs te verbeteren. Want wij geloven dat vernieuwing een middel is om de kwaliteit van ons onderwijs te verhogen en beter recht te doen aan wat leerlingen nodig hebben nu en voor de toekomst.