Nieuws

De kracht van anders organiseren bij De Haagse Scholen

Het onderwijs is aan het veranderen. Steeds meer scholen kiezen ervoor om hun onderwijs fundamenteel anders in te richten. Ze doen dit als antwoord op het toenemende lerarentekort én omdat ze het beter willen doen voor kinderen.

Versnellingsscholen lopen voorop

In het najaar van 2022 deed het college van bestuur een oproep aan alle scholen binnen De Haagse Scholen om voorop te gaan in het anders organiseren. Vijf scholen (P.C. Hooftschool, Kleine Keizer, Tweemaster, Willem Drees, Maria Montessorischool) gingen de uitdaging aan en hebben met extra ondersteuning vanuit de organisatie een duurzame verandering ingezet. Deze zogenaamde versnellingsscholen hebben elk een eigen invulling van het anders organiseren gekozen, passend bij hun onderwijsvisie, hun team, hun leerlingen en schoolomgeving. Ze zitten nog volop in het veranderproces, maar we hebben in de tussentijd de keuzes die ze maakten en aspecten die in hun aanpak een rol speelden samengevat in een korte film (zie hieronder).

Duurzame en toekomstgerichte aanpak

Ondertussen zijn ook andere scholen binnen ons bestuur aan de slag met anders georganiseerd en toekomstgericht onderwijs. Lees hier bijvoorbeeld het verhaal van De Leeuwerikhoeve, waarbij tijdelijke oplossingen voor het leerkrachtentekort plaatsmaakten voor een duurzame en toekomstgerichte aanpak.

We leren als organisatie van alle “voorlopers” en proberen via kennisdeling en verbinding tussen scholen meer schoolteams te inspireren en te ondersteunen om het onderwijs toekomstgericht te organiseren.

De Haagse Scholen maakt gebruik van cookies om de bezoekers van onze website de best mogelijke ervaring te bieden en voor het analyseren van bezoekersgedrag waarmee we onze website kunnen verbeteren.