Vroeger stond ze voor de klas, nu werkt ze als bovenschools directeur aan de toekomst van het onderwijs, ’s avonds gaat ze naar een concert van de Jeugd van Tegenwoordig. Dit is de maandag van Nicole Visser.
06:34 uur
“Om half zeven sta ik op en begin de dag met een wandeling met onze zwarte labrador Vesper. Daarna ontbijt ik en bespreek de dag met mijn gezin. In mijn nieuwe rol – ik was hiervoor vijfenhalf jaar zelf directeur van een basisschool – plan ik mijn eigen dagen in. De ene dag werk ik op het bestuurskantoor of thuis in de ochtend, en de andere dag bezoek ik scholen. Behalve op vrijdag, dan heb ik overleg met mijn drie collega-bovenschoolse directeuren. Vandaag heb ik om 9.00 uur een bila-overleg met Thomas van Luijtelaar, de directeur van OBS de Houtrust. Dat is een paar minuten fietsen van mijn huis.”
08:57 uur
“Als bovenschoolse directeuren hebben we allemaal een gelijk aantal scholen onder onze hoede. We hebben het zo verdeeld dat we overal in Den Haag komen, van de duinen tot de vinexwijken aan de randen van de stad. De Houtrust is een kleine school in de groene Vogelwijk. Ik probeer zoveel mogelijk schoolbezoeken te plannen, omdat dit belangrijk is. Wat er op de scholen gebeurt geven wij door aan het bestuur, en andersom zorgen wij ervoor dat beleidsmatige zaken ook weer met de directeuren worden gedeeld. Daarnaast stimuleer ik de samenwerking tussen de scholen. Als ik hoor dat er een project met nieuwkomerskinderen wordt gestart, adviseer ik: ‘Informeer eens bij deze school, zij hebben hier veel ervaring mee.’ Mijn motto is dat je samen veel verder komt. Dat typeert ook mijn persoonlijkheid; ik stap overal actief op af.”
9:03 uur
“We nemen plaats in de kamer van Thomas. De eerste vraag die ik altijd stel is: hoe gaat het met je? Hij is bijna een jaar geleden gestart als zij-instromer en volgt naast zijn baan de schoolleidersopleiding basisbekwaam. Er komt veel op hem af. Als directeur moet je continu alert zijn. Het eerste wat je ’s ochtends doet is checken of er zieken zijn. Je staat klaar voor leerkrachten en assistenten die hun verhaal kwijt moeten, naast je gebruikelijke directeurstaken. Het werk is leuk en divers. Het ene moment ben je bezig met financiën en kinderen, het andere moment sta je naast een toilet dat overloopt. Thomas kijkt positief terug op zijn eerste maanden, terwijl ik aantekeningen maak die ik later vandaag digitaal uitwerk. Als ik niets opschrijf is de kans groot dat ik het weer vergeet. Ik neem afscheid met de boodschap dat hij mij altijd mag bellen. De Houtrust is een leuke school. Ik pak mijn fiets, op naar mijn volgende afspraak.”
10:07 uur
“Ik fiets van de rustige Vogelwijk naar het bestuurskantoor in de Stationsbuurt, een rit van twintig minuten. Terwijl ik stevig doorfiets luister ik zachtjes naar Billie Eilish en voel de levendigheid en energie van de stad om me heen. Onderweg verwerk ik het gesprek in mijn hoofd en bereid me voor op de volgende meeting. Bij een parkje vlakbij de Hoefkade zie ik altijd dezelfde Aziatische mevrouw snelwandelen. Fatbikes halen me in; ik denk dat ik snel ben, maar zij zijn nog sneller.”
10:22 uur
“Ik loop het bestuurskantoor binnen. Normaal gesproken hebben we nu een bestuurlijk overleg waar wij als bovenschoolse directeuren aan deelnemen. Door een calamiteit op een van onze scholen is dit overleg op het laatste moment afgezegd. In het bestuurlijk overleg bespreken we bijvoorbeeld het beleid gericht op onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Sommige scholen hebben meer dan de helft van de leerkrachten onbevoegd voor de klas staan. We zijn deze mensen uiteraard ontzettend dankbaar omdat we zo onze scholen draaiende kunnen houden, maar het is wel een onderwerp wat aandacht vraagt. Zaken die ik tegenkom of waarvan ik denk ‘daar moeten we wat mee’ breng ik ook in tijdens de bestuurlijke overleggen.”
10:31 uur
“Het geschrapte overleg geeft me de gelegenheid om samen met een collega van HR de binnengekomen sollicitaties voor een openstaande vacature te bekijken. Voor een van mijn scholen zoeken we een nieuwe schooldirecteur. We zien de laatste tijd een opvallende verschuiving: terwijl het lerarentekort zich concentreert in achterstandswijken, krijgen we meer sollicitaties binnen voor schooldirecteuren uit wijken als Transvaal, Laak en de Schildersbuurt. We betrekken directeuren nu ook actiever, bijvoorbeeld door ze samen met andere directeuren te laten deelnemen aan onze beleidsgroepen. Hun mening en visie zijn belangrijk. Zo geven we samen met de scholen vorm aan het beleid.”
12.30 uur
“Om 12:30 uur ronden we het gesprek af, en om 12:45 uur staat mijn volgende afspraak gepland. Als lunch eet ik snel een paar crackers met kruidenkaas. Normaal gesproken neem ik even de tijd om samen met een paar collega’s te lunchen, maar dat lukt vandaag niet. Mijn volgende overleg is een begrotingsgesprek met Kelly Carmona Palma, de schooldirecteur van de Annie M.G. Schmidtschool, en financieel adviseur Barbara. Kelly presenteert haar plannen voor het komende jaar, en ik ondersteun hen hierin. 80% van het budget gaat naar salarissen, en de vraag is hoe ze de overige 20% gaat besteden. Tijdens dit gesprek geeft de directeur aan welke leermiddelen ze wilt inzetten en welke doelen en ambities ze voor de school heeft, dit wordt onderbouwd met een financieel plan. Het gesprek duurt een uur, en na een korte pauze heb ik weer een begrotingsgesprek met een andere schooldirecteur, dat ook vlot verloopt.”
14:45 uur
“Het is nu 14:45 uur en mijn fysieke afspraken zijn achter de rug. Ik heb nu tijd voor e-mails en telefoontjes, en ik richt me op mijn portefeuille inclusief onderwijs. De Haagse Scholen maakt deel uit van een samenwerkingsverband met als doel kinderen, met en zonder achterstanden of beperkingen, samen naar dezelfde school te laten gaan. Dit dossier kent uitdagingen, maar we hebben ook inclusieve scholen waar dit al goed werkt. In de binnenstad zien we bijvoorbeeld veel kinderen op hun eigen niveau functioneren en les krijgen. Dit succes moeten we meer onder de aandacht brengen.”
“De grote uitdaging is hoe we straks met minder leerkrachten toch hoogwaardig onderwijs voor alle kinderen kunnen blijven bieden, een vraagstuk waar we dagelijks aan werken. Het is nu 17.40 uur en ik rond mijn werkdag af. Ik stop mijn opschrijfboekjes met nieuwe aantekeningen in mijn tas. Terwijl ik naar huis fiets, overdenk ik de dag.”
20:34 uur
“Meestal maak ik ’s avonds een wandeling met de hond om mijn hoofd leeg te maken. Maar vanavond ga ik naar een concert van De Jeugd van Tegenwoordig in Het Paard. Ik ben fan. Ze zijn genre-overstijgend en brengen mensen bij elkaar. Dat vind ik mooi. De Jeugd van Tegenwoordig – inmiddels vaders en veertigers – doen hun show. Om 23.30 uur lig ik in bed. Het was een volle en productieve dag.”
Als bovenschools directeur is Nicole verantwoordelijk voor dertien scholen verspreid over de stad. Ze ondersteunt schooldirecteuren, rapporteert aan het bestuur en neemt deel aan de beleidsgroep voor inclusief onderwijs.
Dit artikel is ook terug te lezen in het jaarmagazine 2024 van De Haagse Scholen
Tekst: Hendrik ter Haar Romenij
Fotografie: Plaatwerk