Hoe krijgen kinderen zelf regie op een sociaal en fysiek veilige spelomgeving? Dat vroeg Gijs van der Stel zich af tijdens zijn opleiding Sport en Innovatie, waarvoor hij onderzoek deed en zijn werk als vakleerkracht Bewegingsonderwijs op de Annie M.G. Schmidtschool.
Uit onderzoek blijkt dat klein materiaal, ruimte en diversiteit een grote invloed hebben op spelgedrag en sociale veiligheid. In coronatijd kwam er steeds meer vraag naar het op afstand (veilig) kunnen spelen op het plein door middel van pleinverdeling. Daarom is Gijs op zoek gegaan naar een betaalbare innovatie voor dit probleem. Het is bedoeld als eenvoudige oplossing voor het creëren van een flexibele spelindeling en spelomgeving.
Onderzoek
“Voor mijn opleiding Sport en Innovatie heb ik onderzoek gedaan naar sociale en fysieke veiligheid op het schoolplein. Door het inzetten van een ideeëngenerator en samenwerking met (vak)leerkrachten en leerlingen is het totale concept ‘The Game Changer’ ontwikkeld.” Uit onderzoek blijkt dat sociale veiligheid gewaarborgd kan worden door te voorzien in drie basisbehoefte van kinderen:
Autonomie, geef kinderen eigenaarschap over de inrichting en spelkeuzes.
Relatie, samen met vriendjes spelen is essentieel voor plezier in sport en bewegen. Ruimte om je eigen spel te spelen is hiervoor de basis.
Competentie, het gevoel van het vertrouwen in eigen kunnen is gebaseerd op succesbeleving en uitdagingen die bij het kind passen.
Klaar voor de start!
Door in te spelen op deze 3 basisbehoeftes wil Gijs met The Game Changer een sociaal en fysiek veilig spel- en sportomgeving stimuleren. Ook kunnen begeleiders de inrichting en spelbehoefte eenvoudig aanpassen en zo voor ieder kind spelen, bewegen en sporten plezierig te maken.
Met behulp van de Innovatievonk wil Gijs deze innovatie testen in de praktijk (met de methode Zportivo speelgedrag) en in samenwerking met een externe partij (ontwikkelaar) het ontwerp realiseren en lanceren.
Gijs vertelt er meer over in deze video:
Ook dit jaar zijn er weer nieuwe Innovatievonken aangevraagd door onze scholen. Lees er binnenkort meer over op onze website!
Over de innovatievonk van De Haagse Scholen
Om onze onderwijsprofessionals te stimuleren om met vernieuwing en innovatie aan de slag te gaan en zichzelf te blijven ontwikkelen, organiseert De Haagse Scholen sinds 2021 de ‘Innovatievonk’. Leerlingen, leerkrachten, schoolteams, iedereen binnen De Haagse Scholen kan een innovatievonk aanvragen. De innovatievonk is in eerste instantie een budget om met de innovatie aan de slag te gaan, maar er is ook ondersteuning, een netwerk van collega’s die ook bezig zijn met onderwijsvernieuwing en een platform om zo anderen te inspireren.
Zo leren en innoveren wij met elkaar om het onderwijs te verbeteren. Want wij geloven dat vernieuwing een middel is om de kwaliteit van ons onderwijs te verhogen en beter recht te doen aan wat leerlingen nodig hebben nu en voor de toekomst.