In maart 2022 konden schoolteams, leerkrachten en leerlingen weer een Innovatievonk aanvragen. Deze Innovatievonk is bedoeld om aan de slag te gaan met een innovatief idee om het onderwijs te verbeteren.
In totaal zijn er afgelopen jaar vier Innovatievonk aanvragen toegekend. Deze Innovatievonk Pioniers hebben budget gekregen om aan de slag te gaan met hun vernieuwende idee. Dit deden zij niet alleen, want tijdens de Pioniersbijeenkomsten gingen zij met elkaar in gesprek om elkaar te helpen en samen te leren.
De komende weken blikken wij met deze Innovatievonk Pioniers terug op hun aanvraag en wat zij hebben gedaan om hun onderwijs te verbeteren.
Burgerschap en storytelling
Vandaag OBS Ypenburg. Zij wilden leerlingen meer eigenaar laten zijn van hun eigen leerproces. Hun idee was om dit te doen door hen reporter te maken rondom een burgerschapsproject in de wijk. Hierbij vertellen de leerlingen op hun eigen manier door wat zij hebben geleerd over de geschiedenis van hun eigen wijk Ypenburg. Mooie aanleiding om de leerlingen hierbij te betrekken en thema’s als vrijheid en democratie ook door te trekken naar de eigen tijd. De school wilde graag investeren in materiaal en apparatuur voor beeld en geluid waarmee de leerlingen op eigentijdse wijze de verhalen van deze wijk kunnen doorvertellen.
Met de gelden van de Innovatievonk konden de leerlingen aan de slag met storytelling op een eigentijdse manier. Door hun kennis en mening vorm te geven in hun eigen verhalen werd niet alleen hun taalontwikkeling gestimuleerd maar ontwikkelden ze ook hun mediawijsheid. Hun verhalen werden niet slechts gevat in essays en gedichten op papier maar ook in foto’s, film, audio en podcast.
OBS De Notenkraker sluit nu aan op dit project en steeds beter leren de scholen de leerlingen handvatten bieden om hun eigen verhaal te vertellen over bijvoorbeeld de slag om Ypenburg, over oorlog en vrede en over wat vrijheid en democratie in de huidige tijd voor hen betekenen.
Bekijk de video om te zien wat de Innovatievonk de school heeft gebracht: