Je hebt alleen een vonkje nodig, om vuur te maken
Vernieuwing is een middel om de kwaliteit van ons onderwijs te verhogen en beter recht te doen aan wat leerlingen nodig hebben nu en voor de toekomst. Vernieuwing is een onlosmakelijk onderdeel van de basiskwaliteit op iedere school.
Om onze onderwijsprofessionals te stimuleren om met vernieuwing en innovatie aan de slag te gaan en zichzelf te blijven ontwikkelen, organiseert De Haagse Scholen voor het tweede jaar op rij de ‘Innovatievonk’. Leerlingen, leerkrachten, schoolteams, iedereen binnen De Haagse Scholen kan een innovatievonk aanvragen. De innovatievonk is in eerste instantie een budget om met de innovatie aan de slag te gaan, maar er is ook ondersteuning, een netwerk van collega’s die ook bezig zijn met onderwijsvernieuwing en een platform om zo anderen te inspireren. Zo leren en innoveren wij met elkaar.
Het eerste jaar van de ‘Innovatievonk’ (in 2021) werden er 12 innovatievonken aangevraagd, waarvan er vijf zijn toegekend door een jury van onderwijsprofessionals binnen De Haagse Scholen. Deze innovatievonk ‘pioniers’ zijn aan de slag zijn gegaan met hun innovatie. Hoe staan zij er een jaar later voor? Wat hebben zij geleerd? Wat heeft het ze gebracht?
De komende weken blikken we met deze pioniers terug op het afgelopen jaar. Vandaag de eerste aflevering;
‘Bewust leren met techniek’ bij OBS De Kleine Keizer
De Kleine Keizer had als onderzoeksvraag voor hun innovatie: ‘Hoe vertalen we de theorie van Techniek naar de praktijk, om Techniekonderwijs meer belevingsrijk en betekenisvol te kunnen maken? En, hoe kunnen we Techniek aantrekkelijker maken voor alle leerlingen op onze school?’
Zij hebben hiervoor onder andere de samenwerking opgezocht met het Maris College. Kijk hier hoe dat is gegaan en wat de leerlingen ervan vinden: