Nieuws

Werkdruk verlichten ten tijde van het lerarentekort

Uit het lerarentekort ontstaan er bijzondere initiatieven om leerlingen te ondersteunen in hun leerproces. Extra handen in de klas om te helpen, de werkdruk zo te verlichten, of leerlingen gerichte aandacht te geven. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap lichtte twee mooie initiatieven uit, één in Amsterdam en één bij een van onze scholen OBS de Tweemaster. Daar wordt met behulp van het project ‘Studenten voor Educatie’ de werkdruk op de scholen verlicht en studenten doen betekenisvolle werkervaring op.

Studenten voor Educatie: “Ik probeer les te geven zoals ik vroeger zelf les had willen krijgen”

Op basisschool De Tweemaster in de Scheveningse wijk Duindorp is een wel heel jonge meester te vinden. Twee keer per week zit de 23-jarige meester Maks met een klein groepje leerlingen in zijn eigen ruimte. Daar werkt hij met de jongeren aan rekenen, taal of een project over podcasts of 3D printen. Maks Luijken is officieel geen leerkracht – hij studeert Economische Bestuurskunde aan de Universiteit van Leiden – maar in het kader van ‘Studenten voor Educatie’ heeft hij een mooie bijbaan, waarmee hij de leerlingen verder helpt en de werkdruk van de leerkrachten verlaagt. “Die kids maken je echt gemotiveerd en blij, zeker als je ziet wat voor groei ze doormaken,” aldus Maks.

In 2020, toen de eerste sluiting van de scholen plaatsvond, ontstond er bij een clubje studenten van de Universiteit van Leiden het idee om Haagse basisschoolleerlingen te gaan helpen. De studenten merkten dat sommige leerlingen veel moeite hadden met het thuisonderwijs en besloten zich daarom op vrijwillige basis voor hen in te zetten. Zij spraken dan met hen af op een openbare plek om hen te helpen met hun schoolwerk. Dit kleinschalige project is inmiddels uitgegroeid tot een Haags fenomeen. In samenwerking met vier partijen – Stichting brede buurtschool Den Haag, Gemeente Den Haag zelf, de Haagse schoolbesturen en Universiteit Leiden – is Studenten voor Educatie (SvE) opgezet, waarbij de studenten naar de scholen gaan. En dat loopt storm; in anderhalf jaar tijd is het project gegroeid van vier naar maar liefst 42 scholen!

Meester Maks

Op basisschool De Tweemaster werken inmiddels twee studenten van Studenten voor Educatie. Eén van hen is Maks. Voordat hij bij SvE ging werken, heeft hij in de hotelbranche gewerkt. Toen hij een nieuwe baan zocht, viel zijn oog op de vacature op de website van Universiteit Leiden. Inmiddels komt hij twee keer per week, op de maandag en vrijdag, naar de basisschool in de Haagse volksbuurt om daar in groep 4, 7 en 8 te helpen. Joni en Ashley, twee leerlingen uit groep 8 vinden het beiden heel fijn dat Maks bij hen over de vloer komt. “Als je iets niet snapt, kun je naar meester Maks toe voor extra uitleg”, vertelt Ashley. Natuurlijk hebben Joni en Ashley al een juf, “Maar,” zegt Joni, “Als de juf druk bezig is met andere kinderen, dan kun je nog extra hulp krijgen van meester Maks. Dat is fijn!” Voor hen is Maks niet zomaar een meester. Ashley vertelt: “In de pauze ga ik soms naar hem toe om gewoon gezellig te kletsen.” Ook Joni vindt dat Maks een mooie toevoeging is. “Meester Maks staat altijd voor ons klaar als we hem nodig hebben.”

Goede matching is meer dan het halve werk

Voordat een student gematcht wordt aan een school, gaat er eerst een heel proces aan vooraf. Volgens Sehila el Ayadi, één van de studentbegeleiders van dit project, is SvE daarom ook niet zomaar een uitzendbureau voor studenten. “Bij een uitzendbureau word je gewoon ergens geplaatst en that’s it.” Bij Studenten voor Educatie geloven ze erin dat goede matching meer dan het halve werk is.

“Als een student solliciteert moet hij of zij eerst een vijftal vragen beantwoorden. Deze worden door twee studentbegeleiders gerankt tussen de één en de vijf. Als het gemiddelde een vier of hoger is, denken we dat je geschikt bent en mag je op gesprek komen. Als het gesprek van beide kanten bevalt, ga ik kijken naar de verschillende hulpvragen die scholen bij ons hebben ingediend. De ene school wil bijvoorbeeld hulp bij een speciaal project en de andere wil graag extra ondersteuning voor de leerlingen. Ik kijk vervolgens welke student geschikt is om daarbij te ondersteunen. Als ik denk dat er een match is, laat ik de school en de student nader kennis met elkaar maken. Als dan blijkt dat er een klik is, wordt er door SvE een contract opgesteld voor de student,” aldus Sehila. “Dit alles wordt dus ‘bovenschools’ geregeld. Dat is eigenlijk ook al meteen de eerste stap van werkdrukvermindering; de school hoeft zelf eigenlijk niks te regelen.”

Maks over Studenten voor Educatie

Maks is blij met zijn baan bij Studenten voor Educatie. “Ondanks dat ik er nog maar kort werk, heb ik al wel een band gekregen met de leerlingen. Ik merk dat ik me op mijn vrije dagen bijvoorbeeld afvraag hoe het met ze gaat en of ze het goed doen op school. Maar ook hoe ik me nog beter voor hen kan inzetten.” Het leukste vindt Maks dat je echt betrokken raakt bij de klas. Hij kan ervan genieten de leerlingen te zien groeien. “Dat is echt heel bijzonder om mee te mogen maken.” Als we hem vragen of hij na zijn studie het onderwijs in wil gaan, zegt hij: “Op dit moment denk ik van niet, maar wellicht in de toekomst. Ik zou er wel sneller over nadenken, doordat ik deze baan al heb gehad. Dus ik zie het als een mooi plan B,” lacht Maks. Tijdens zijn tijd bij De Tweemaster staat in ieder geval één ding centraal. “Ik probeer les te geven zoals ik vroeger zelf les had willen krijgen. Zo hoop ik de leerlingen zo goed mogelijk te kunnen helpen.”

Het doel van Studenten voor Educatie

“Dit project draagt bij aan het verminderen van de werkdruk op de basisscholen”, vertelt Sehila, zelf ook werkzaam in het onderwijs. “Leerkrachten moeten tegenwoordig naast het lesgeven steeds meer andere taken verrichten. Waardoor er minder tijd overblijft voor de leerlingen zelf.” Dat ziet de matchmaker ook terug in de meeste hulpvragen die scholen indienen. “Vaak zoekt een school een student die leerlingen kan helpen die net wat meer uitdaging nodig hebben of juist meer moeite hebben met bepaalde vakken. Maar er zijn ook studenten die bij een groot project worden ingezet.” Naast het verminderen van de werkdruk van de leerkracht hebben de studenten er volgens Sehila zelf ook ontzettend veel aan. “Veel studenten zijn nog jong en weten niet precies wat ze willen worden. Dit is dan de uitgelegen kans om een kijkje te nemen in de keuken van het onderwijs.” 

Bron: Ministerie van OCW. Lees het hele artikel hier: Deze mooie initiatieven zijn ontstaan uit het lerarentekort | Verhalen | OCW-verhalen

De Haagse Scholen maakt gebruik van cookies om de bezoekers van onze website de best mogelijke ervaring te bieden en voor het analyseren van bezoekersgedrag waarmee we onze website kunnen verbeteren.